söndag 13 september 2009

Skärholmen

Det moderna Skärholmen centrum uppfördes under 1960-talet med intentionen att det skulle komma att bli områdescentrum för de omgivande stadsdelarna Skärholmen, Bredäng, Sätra och Vårberg. I och med öppnandet av det nyrenoverade köpcentret SKHLM år 2008 har ambitionerna om Skärholmen som centrum för handel fått en renässans, och reklam runt om i Stockholm vittnar om en strävan att locka långt många fler besökare än enbart de egna invånarna.

Det första som möter resenärer på väg ut ur tunnelbanestationen (invigd 1967) är Skärholmens torg, som är öppet, ljust och rent, med en stor fontän och trevliga inslag av grönska i form av träd och blommor. Torget avskärmas av byggnader, bl.a. köpcentrumet, vars faktiska storlek knappast framgår här ute, och ett härligt saffransfärgat kontorshus.

Köpcentret, som sedan renoveringen är Nordens största, är även det ljust och med breda gator att röra sig i. Det stora komplexet har inte fått någon nämnvärd tillbyggnad oss veterligen, utan snarare med åren krupit längre och längre in i det enorma anslutande parkeringshuset.

Den som inte hittar vad hon vill ha i Skärholmens centrum behöver inte åka långt: Kungens kurva, med allt ifrån sko-, klädes- och matbutiker till byggvaruhus och världens största IKEA, ligger på behagligt gångavstånd på andra sidan motorvägen E4/E20. Där finns också biografer, restauranger och bowling i Heron City.

Skärholmen är dock inte bara kommersialism och handel, utan här finns också bostadsbebyggelse. I höjd med Skärholmen centrum hittar vi låghus i långa rader, men upp på höjden som tornar över centrum börjar husen att sträcka på sig. Man kan ana en skön utsikt för att de boende.

SL-safarin tuffar vidare. Nästa stopp: Sätra.

3 kommentarer:

  1. Trevligt att se Er fortsätta. När ni är i Sätra får ni inte glömma bostadsområdet nära vattnet. I min ungdom fick jag nämligen uppleva många härliga sommardagar kring badet och höjden intill vattentornet. Det skulle vara fint att se detta igen. Tyvärr är jag numera bosatt långt ifrån Stockholm så det är tveksamt om det blir av i verkligheten.

    SvaraRadera
  2. Lars: Det är redan gjort! Tyvärr i kraftig skymning men lite syns nog på bilderna. Om några dagar lär jag publicera inlägget Sätra-Bredäng. Trevligt att du följer bloggen.

    SvaraRadera
  3. åh, jag bodde ju i skärholmen när jag bodde i sthlm ;) jag hade fin utsikt från min balkong på... öhm IKEA? och träd!

    SvaraRadera